Lapa jäähän ja tiedot myClubiin – Helsingin Jokerit suosittelee

myClub on ylpeänä mukana helpottamassa Helsingin Jokerit ry:n seuratoimintaa. Jokerit otti myClubin käyttöön keväällä 2016. Seuran positiivisista kokemuksista kertoo junioripäällikkö Mikko Nurminen.

 

Tolvanen, Teräväinen, Filppula, Selänne… Jokeri-taustan omaavien maailmanluokan jääkiekkotähtien listaa voisi jatkaa pidempäänkin. Laadukkaiden huippupelaajien kasvattaminen on helsinkiläisseurassa onnistunut mainiosti ja Jokerien tavoitteena on jatkossakin tuottaa hyviä pelaajia maailman huippuliigoihin asti. Seuran tavoitteena on mahdollistaa eri toimijoille – pelaajille, valmentajille sekä joukkueille – mahdollisuudet ja toimiva ympäristö saavuttaa asetetut päämäärät. Tavoitteiden saavuttamiseksi urheilun tukitoimintojen tulee olla kunnossa.

Tukena toiminnassaan Jokereilla on myClub-järjestelmä, jota seuran junioripäällikkö Mikko Nurminen oli pari vuotta sitten mukana ottamassa käyttöön. Toimintaa haluttiin helpottaa ja toimintamalleja virtaviivaistaa. Toisin kuin monissa muissa seuroissa, Jokereilla ei ole palkattua hallintohenkilökuntaa kuten toiminnanjohtajaa. Seuran palkatut työntekijät keskittyvät urheilupuolen kehittämiseen, jotta urheilun laatu, pelaajien kehittyminen ja joukkueiden menestys olisivat parhaalla mahdollisella tasolla. Junioripäällikkö Nurmisen lisäksi Jokereissa työskentelee valmennuspäällikkö sekä taitovalmentaja. Kun henkilöstöä on vain urheilupuolella, tarvitaan hallinnon tueksi monipuolista järjestelmää, jota käytetään oikein.

Jääkiekko on Suomen suosituimpia urheilulajeja

Monipuolisuus on myClubin selkeä hyöty. Kaikkien urheiluseuran keskeisten toimintojen ollessa saman järjestelmän alla, Nurmisen mainitsema virtaviivaisuus mahdollistuu. Jääkiekko on laji, joissa esimerkiksi kuukausi-, leiri-, turnaus- ja seura-asumaksuja riittää. Näin ollen jääkiekkoseurat tarvitsevat ehdottomasti jäsenpalvelua, jolla laskutus ja maksujen seuranta onnistuvat helposti. Nurmisen mukaan myClubia valittaessa yhtenä perusteena olikin laskutuksen läpinäkyvyyden lisääminen ja helpottaminen.

Joukkuetasolla vastuu laskutuksesta ja johtamisesta Jokereissa on vapaaehtoisilla rahastonhoitajilla sekä joukkueenjohtajilla. Näille seura-arjen sankareille myClub on arvokas työkalu. Laskutuksen lisäksi myös Jokerien viestintä on seura- ja joukkuetasolla helpottunut myClubin myötä. Jääkiekkokausi on pitkä ja tapahtumia täynnä. Uusi kausi pyörähtää aina käyntiin jo toukokuussa ja kesä harjoitellaan määrätietoisesti, jotta syksyllä sarjojen alkaessa ollaan valmiina ja kunnossa. Jokeri-joukkueet taistelevat kärkisijoista SM-sarjoissa aina maalis-huhtikuulle asti. Pienemmät Leijonaliiga- ja Aluesarjapelaajat pelaavat keväällä turnauksia ja kauden päättyessä ollaan jo huhtikuun puolella. Pitkä kausi vaatii pelaajien lisäksi vanhemmilta ja vapaaehtoisilta toimihenkilöiltä paljon. Kun toiminnan tukena on myClub-järjestelmä, aikaa ja muita resursseja säästyy tärkeimpään: nuorten urheilijoiden tukemiseen, kasvattamiseen ja kannustamiseen. Nurmisen mukaan käyttökokemukset myClubista ovat Jokereissa olleet positiviisia ja hän kehuu myClubin kustannustehokkuutta: “myClub on edullinen tuote etenkin siihen nähden, kuinka tehokkaasti sillä saadaan hoidettua hallintoa pienemmällä työmäärällä. Panos-tuottosuhde on kunnossa.”

Jääkiekko on Suomen suosituimpia urheilulajeja ja Jokerit on kiistatta lajin ykkösseuroja Suomessa. 400 jäsenen seurassa toiminta on stabiililla pohjalla ja sitä kehitetään laadukkaasti. Joukkueharjoitusten lisäksi Jokeri-junioreilla on mahdollisuus hioa pelitaitoja seuran järjestämillä iltapäiväjäillä. Nurminen kertoo, että iltapäiväjäillä kyse on ennen kaikkea pelaajalähtöisestä, vapaamuotoisesta pelaamisesta. Etelässä säät eivät aina suosi perinteisiä ulkojääpelejä, joten lasten ehdoilla toteutettavien iltapäiväjäiden järjestäminen on tärkeä keino edistää pelaajien kehittymistä. Ja onhan vapaamuotoinen pelailu, kynäily ja hauskanpito kavereiden kanssa parasta jääkiekossa! Näin uusia Eelejä, Teukkoja, Valttereita ja Teemuja kasvaa ja ponnistaa maailmalle.