Laadukasta futistoimintaa suurella sydämellä

Jalkapalloon erikoistuneessa Tuusulan palloseurassa toiminta rullaa mallikkaasti. Olosuhteet ovat kunnossa, toimihenkilöt sitoutuneita ja hallintoasiat hoituvat myClubilla.

“Pojan harrastuksen kautta tulin toimintaan mukaan” kertoo toista vuotta Tuusulan Palloseuran puheenjohtajana toimiva Kirsi Heikura. Tarina on tuttuakin tutumpi suomalaisessa urheilussa: seuratoimintaan tullaan mukaan henkilökohtaisista syistä ja rakkaudesta lajiin. Toimintaan myös sitoudutaan, sillä vapaaehtoisten motivaattorit urheiluseuratoimintaa kohtaan kumpuavat sisältä päin. Tämä on nostettu jo TuPSin iskulauseeseen, joka kuuluu “Jalkapalloa suurella sydämellä!”

Vapaaehtoistyö on siis suuressa arvossa Tuusulan ykkösjalkapalloseurassa, joskin nykyään seuralla on myös pari palkattua työntekijää. Yli 700 jäsenen seurassa toiminta on vakaalla pohjalla. Olosuhteet ovat kunnossa, sillä nuoria jalkapalloilijoita palvelee vasta valmistunut tekonurmikenttä sekä talvella kuplahalli Tuusulan urheilupuistossa. Seura on ennen kaikkea kasvattajaseura, jolle lasten ja nuorten terveiden elämäntapojen ja liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ovat arvokkaita tavoitteita. Muun muassa yhteisöllisyys, ammattimaisuus ja sitoutuneisuus ovat TuPSin keskeisimpiä arvoja.

myClub on erinomainen työkalu, joka mahdollistaa edellä mainittujen arvojen vaalimisen. Vuosi sitten TuPSissa oli selkeä tarve yhtenäiselle seuratyökalulle, jolloin myClub otettiin käyttöön. Muut järjestelmät tiputettiin järjestelmällisesti pois seura-arjesta, mikä on selkeä askel kohti yhtenäisempää ja yhteisöllisempää urheiluseuraa. “Seuratasolla haluttiin lisätä läpinäkyvyyttä, mitä yhtenäisten hallintokäytäntöjen käyttöönotto seuran joukkueiden välillä edellytti. Tehtiin selkeä linjaus, että myös ilmoittautumiset ja tapahtumahallinta hoidetaan jatkossa myClubissa. Kun ilmoittautumiset ja maksujen hallinta ovat samassa järjestelmässä, voidaan esimerkiksi turnausmaksu hoitaa ilmoittautumisen yhteydessä.”

Tupsin pojat valmistautuvat seuraavaan koitokseen.

Vaikka toiminta lähtee vapaaehtoisuudesta, ei sen tarvitse olla tehotonta puuhastelua. myClub tukee seurojen ammattimaisia käytänteitä, jolloin seurasta välittyy kuva laadukkaana ja nykyaikaisena toimijana. Tuusulan Palloseuran Heikuran mukaan myClubista erityisen onnellisia ovat olleet seuran rahastonhoitajat: “Ennen rahastonhoitajien työn tukena olivat excel-listat, mutta myClubin myötä niitä ei enää tarvita. Lisäksi raportit ja maksujen seuranta ovat järjestelmän ehdottomia hyötyjä. Helppoa on, kun myClubista saa vietyä maksusuoritukset tiedostoon, mikä on erityisesti kirjanpidon kannalta hyödyllistä.”

 

Seuraa johdetaan laadukkaasti ja nykyaikaisesti, toimihenkilöt, vanhemmat ja pelaajat myös sitoutuvat toimintaan. myClub on tukemassa tätä pitkäjänteistä tavoitetta. Tulevaisuuden toimia voidaan suunnitella paremmin, kun tukena on myClubin kattavat raportit tapahtumista ja osallistujista. Erityisesti jalkapalloseuroissa myClub-järjestelmä on suosittu, sillä yli 50 futisseuralla on palvelu käytössä. Suosiota selittää toki jalkapallon suosio Suomen suosituimpana juniorilajina, mutta myös tarve modernille järjestelmälle. Jalkapallossa tapahtumia on ympäri vuoden ja laskuja lähtee kuukausittain. Joukkueet osallistuvat sarjoihin sekä käyvät leireillä ja turnauksissa, jolloin toiminnan, laskujen ja ilmoittautumisten tulee pysyä kasassa läpi vuoden.

Tupsin tyttöjen taidokasta tekniikkaharjoittelua.

Toki toiminnan ydin jalkapallossa keskitty kesäkaudelle ja vihreille nurmille, mitä myös TuPSissa jo kovasti odotellaan. Suomen kesästä ja jalkapallosta nauttiminen ovat syitä, miksi seuratyötä tehdään läpi vuoden. Lopuksi Heikura nostaa esiin myClubin tiimin tarjoaman tuen ja avun palvelun käytössä. myClubia kehitetään jatkuvasti käyttäjien toiveita kuunnellen. Seura ei ole yksin järjestelmän kanssa, vaan tarjolla on kattavia ohjeita ja videoita palvelun käyttöönotosta sekä käytöstä. myClub-tiimin tavoitteena on entistä parempi ja yhtenäisempi suomalainen urheiluseuratoiminta.