Webinaari: myClubin hyödyt ja ominaisuudet 30 minuutissa. Ilmoittaudu nyt!

Mitä eroa on urheiluseuran sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä?

25.06.2020
Uutiset

Viestintä on kaiken a ja o kaikenlaisten organisaatioiden toiminnassa, myös urheiluseuroissa. Kun arki on kiireistä, tarvitaan tarkkaa ja laadukasta viestintää. Kun toiminta on tauolla, tarvitaan myös sopivaa viestintää. Seuran vastuuhenkilöiden kannattaa valjastaa käyttöönsä laadukkaat viestinnän työkalut ja käyttää niitä oikein. Ulkoinen ja sisäinen viestintä on hyvä erottaa toisistaan, jotta oikeat viestit tavoittavat oikeat henkilöt.

Ulkoisesta viestinnästä puhuttaessa tarkoitetaan seuran ulkopuolisille tahoille suunnattua tiedottamista. Tavoitteena voi olla esimerkiksi hankkia lisää jäseniä kertomalla seuran toiminnasta ja lisätä seuran tunnettuutta. Myös sponsoreiden hankinta on usein ulkoisen viestinnän tavoitteena. Ulkoista viestintää toteutetaan pääasiassa seuran kotisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kotisivut rakennetaan usein uusia potentiaalisia jäseniä silmällä pitäen. Sivusto toimii seuran käyntikorttina, joten sieltä pitää löytyä helposti kaikki oleellinen info toiminnasta.

Sosiaalisessa mediassa kannattaa tuoda esiin seuran tai joukkueen sivustoa, toimintaa ja arkea. Nuoret ja lapset ovat kuin kotonaan somessa, joten seuran tai joukkueen somen päivitykseen kannattaa ottaa energiset nuoret mukaan!

Seuran some-viestintään kannattaa ottaa nuoria mukaan.
Seuran some-viestintään kannattaa ottaa nuoria mukaan.

Sisäinen viestintä on sananmukaisesti organisaation sisäistä sekä usein jopa tärkeämpää ja konkreettisempaa kuin näkyvämpi ulkoinen viestintä. Erona ulkoiseen viestintään on se, että sisäisillä viesteillä on usein tarkempi kohdejoukko, jota asia koskee. Selvää on, että monet seuran tai joukkueiden sisäiset asiat eivät kuulu muille. Tällöin kotisivut tai some eivät aina sovellu sisäiseen tiedotukseen. Tarvitaan toisenlaisia moderneja ja helppoja kanavia ja työkaluja, joissa jäsentiedot ovat päivitettyinä.

Kun seuran vastuuhenkilöt tiedottavat jäseniä ajankohtaisista asioista, tarvitaan kohdennettua ja nopeaa sisäistä viestintää. Oikeiden viestien tulee löytää perille oikeisiin osoitteisiin. Tässä edellytyksenä on se, että seuralla on ajantasainen tieto jäsenistä. Timanttisen sisäisen viestinnän tavoitteena on, että seura ja sen jäsenet ovat kartalla nykytilanteesta ja tulevaisuudesta. Oli kyseessä sitten pieni arkinen asia kuten illan treenien peruuntuminen tai koko organisaation seuraavan vuoden strategia, tulee viestintä hoitaa kunnolla.

myClubissa viestintäominaisuudet ovat priimaluokkaa. Sisäisessä viestinnässä seuran työkaluina toimivat kätevät tiedotteet, myClubista lähetettävät sähköpostit sekä mobiilisovellus sekä harrastajille että valmentajille. Ulkoista viestintää tukee vahvasti myClubin kotisivupaketti, joka on käytössä kymmenillä seuroilla ympäri Suomen.

Kokeile ilman riskiä

Mikäli seura ei ole tyytyväinen myClub-palveluun tai myClub-lisäpalveluun (koskee Kirjanpito, Pankkiyhteys, Kotisivupaketti, Verkkolaskutus, Verkkokauppa, Aulamoodi, Tuotteet, Vuorosuunnittelu), saa seura rahat takaisin peruessaan myClub-palvelun tai ko. lisäpalvelun.

Seuralla on oikeus myClub-takuuseen kerran kunkin (lisä)palvelun osalta. Rahat palautetaan seuran määrittelemälle tilille seuraavan kalenterikuukauden aikana (myClub-palvelu) tai hyvitetään seuraavan kuukauden palvelumaksussa. Takuu voimassa 6kk palvelun tilauspäivämäärästä.

Tilaa myClub