Webinaari: myClubin hyödyt ja ominaisuudet 30 minuutissa. Ilmoittaudu nyt!

Miten hankkia lisää jäseniä seuraan?

26.08.2021
Vierasblogi

Lähes kaikille seuroille keskeinen kysymys on uusien jäsenien hankkiminen. Vankka jäsenpohja on seuratoiminnan kivijalka, joten jäsenten laadukkaaseen hankintaan ja sitouttamiseen kannattaa panostaa. Seuratoiminnan pitkän linjan ammattilainen Mikko Mäntylä antaa viisi konkreettista vinkkiä uusien jäsenien hankintaan.

Näin korona-aikana monella seuralla on jäsenmäärä kehittynyt väärän suuntaan ja aiheuttanut haasteita sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Tässä kirjoituksessa omat suosikkitavat hankkia lisää harrastajia seuraan ja voit niistä valita teille sopivimmat mallit.

1) Onko seuran nettisivut kunnossa uutta harrastajaa silmällä pitäen?

Mikäli hakukoneen kautta potentiaalinen uusi jäsen saapuu seuranne kotisivuille, niin olennaisinta olisi heti helposti etusivulta löytää tiedot kuinka pääsee mukaan. Helpoiten testaat tämän asian kunnossa olemisen nyt heti laittamalla kännykän selaimen Googleen esimerkiksi seuraavan haun: Oma laji, kaupunki, tytöt / pojat, syntymävuosi.

Löytyikö seuranne sivut haun kärkipäästä? Entä onko kaikki tarvittava info myös mobiilisti sivujanne tutkivalle helposti löydettävissä? Minimissään tulisi olla seuraavat tiedot ikäluokalle X:

  • Millaista toimintaa tarjolla?
  • Missä treenit?
  • Milloin harjoitellaan?
  • Mitä maksaa?
  • Voiko kokeilla alkuun maksutta?
  • Miten ilmoittaudutaan mukaan?

Kuinka moneen yllä olevista kuudesta kohdasta löysit helposti vastaukset?

Mitä nyt? Jos ei ollut 6/6 tuloksena, niin kannattaa saman tien korjata tiedot sivuilla ajan tasalle ja helposti löydettäviksi.

2) Löytyykö seurastanne maksuton kokeilujakso alkuun uudelle harrastajalle?

Mainio tapa madaltaa seuranne toimintaan mukaan tulevan kynnystä on tarjota alkuun esimerkiksi maksuton aloittelijakurssi, kokeilukerta varsinaisessa ryhmässä tai koko kuukauden maksuttomat treenit. Ilman taloudellista sitoutumista kokemuksen mukaan kokeilijoiden määrä nousee jopa kolminkertaiseksi verrattuna maksuun heti alussa.

Näin kävi esimerkiksi aikoinaan meillä esimerkiksi koripalloseurassa, kun maksullisen aloittelijakurssin muutimme maksuttomaksi. Kurssilaisten määrä kolminkertaistui aiempaan verrattuna ja kun noin puolet vielä jatkoi myös pelaajista joukkueisiin kurssin jälkeen. Seuran jäsenmäärässä nähtiin näin selkeä muutos ylöspäin. Tämä luonnollisesti nosti merkittävästi samalla kausimaksutuottoja ja enemmän kuin kompensoi menetetyt kurssitulot verrattuna aiempaan maksulliseen tapahtumaan verrattuna.

Huom! Todella tärkeää on muistaa kertoa näkyvästi mahdollisista maksuttomista kokeilumahdollisuuksistanne seuran nettisivuilla ja somessa. Monesti seurajohtajien kanssa aiheesta keskusteltuani on selvinnyt seuraava puute aiheen tiimoilta:

”Kyllähän meillä se kahden viikon maksuton kokeilujakso seuran kaikissa joukkueissa on, mutta ei siitä tietoa taida kyllä ainakaan joukkueiden omalta nettisivulta löytyä…”

Mitä nyt? Muista tarkistaa, että teillä tämä tieto selkeästi esillä kaikissa olennaisissa paikoissa nettisivuilla.

3) Autatteko nykyistä jäsenistöänne markkinoimaan seuraa uusille potentiaalisille harrastajille?

Tähän mokaan olen itsekin monta kertaa syyllistynyt eli unohtanut sen tosiasian, että parhaat henkilöt markkinoimaan seuraa ovat sen nykyiset jäsenet. Tämän vuoksi on aivan olennaista muistaa myös jäsentiedotteissa ja somessa kertoa vanhoille pelaajille, mitä erilaisia kampanjoita seurallanne on jäsenhankinnassa tarjolla.

Esimerkiksi jos kauden alussa tulossa maksuttomat aloittelijakurssit, niin muista laittaa sähköpostia aiheesta koko jäsenistölle. Samoin mikäli teillä käytössä vaikkapa kahden viikon ilmainen testijakso, niin tätä kannattaa muistutella muun muassa vanhempainilloissa ja kehottaa vanhempia kertomaan tästä riskittömästä kokeilumahdollisuudesta omia kanaviaan pitkin.

Mitä nyt? Jos ette ole seuran jäsenistölle vielä laittaneet tietoa syksyn erilaisista uusien jäsenten hankintaan suunnitelluista kampanjoista, niin nyt kannattaa se vaikka saman tien tehdä päivittämällä uutinen nettisivuille ja someen sekä laittaa sähköpostia asiasta.

4) Seuraatteko jäsenhankinnan tuloksia?

Usein erilaisten markkinointitempausten vaikuttavuus jää seuroissa mutu-asteelle. Jotta seuratoimijoidenne käyttämä aika ja mahdolliset esimerkiksi some-mainontaan laittamanne eurot kohdistuisivat parhaalla mahdollisella tavalla, niin tuloksia kannattaa ehdottomasti seurata.

Helpoiten se käy esimerkiksi myClubissa luomalla aina maksuttomista kokeilujaksoista omat tapahtumat. Näin voitte sitten myöhemmin helposti verrata, kuinka monta prosenttia kokeilijoista siirtyi loppujen lopuksi joukkueen kokonaisvahvuuteen.

Bonuksena luonnollisesti myös se, että kun ilmoittautumiset uusilla kokeilijoilla otetaan aina myClubin kautta, niin koko prosessi on automatisoitu ja kokeilija voi tulla mukaan ilman, että tarvitsee esimerkiksi viestitellä kenenkään seuran henkilön toimihenkilön kanssa.

Mitä nyt? Mieti miten saatte myClubin tapahtumien kautta parhaiten automatisoitua uusien jäsenten mukaan tulon, jos se ei ole vielä teillä kunnossa.

5) Mistä löytää aika seurassa uusjäsenhankinnan kehittämiseen?

Tyypillisesti seuroissa kyllä tunnistetaan, että parannettavaa olisi meilläkin uusien pelaajien hankinnassa, mutta samalla takaraivossa jyskyttää:

”Kuka tämänkin markkinointijutun tai nettisivujen päivittämisen nyt tekisi, kun tässä on ihan tarpeeksi hommia meillä seuran aktiiveilla jo muutenkin!”

Mikäli seurassa on palkattuja työntekijöitä, niin markkinointiprosessit on hyvä laittaa kuntoon esimerkiksi siihen aikaan kaudesta, kun on muiden tehtävien osalta hiljaisempaa. Mikäli jäsenhankinnassa onnistutte, niin se myös tuo euroja lisää kassaan ja niistä osa kannattaa laittaa taas takaisin markkinoinnin parantamiseen.

Yksi investointikohde voi jossain vaiheessa olla vaikka jäsenhankinnasta X tuntia viikossa vastaava erillinen henkilö, jos ei nykyisten työnkuvaan mahdu.

Mitä nyt? Mieti mikä ratkaisumalli poistaa teillä pullonkaulan ”Ei meillä kukaan näitä ehdi kuule tekemään…”, jos se on isoin rajoittava tekijä seuranne kasvulle.


Kirjoittaja:

Mikko Mäntylä
Seuratoiminnan asiantuntija
Aina Ennenkin Oy
mikko.mantyla@icloud.com
puh 045 312 6644

Kokeile ilman riskiä

Mikäli seura ei ole tyytyväinen myClub-palveluun tai myClub-lisäpalveluun (koskee Kirjanpito, Pankkiyhteys, Kotisivupaketti, Verkkolaskutus, Verkkokauppa, Aulamoodi, Tuotteet, Vuorosuunnittelu), saa seura rahat takaisin peruessaan myClub-palvelun tai ko. lisäpalvelun.

Seuralla on oikeus myClub-takuuseen kerran kunkin (lisä)palvelun osalta. Rahat palautetaan seuran määrittelemälle tilille seuraavan kalenterikuukauden aikana (myClub-palvelu) tai hyvitetään seuraavan kuukauden palvelumaksussa. Takuu voimassa 6kk palvelun tilauspäivämäärästä.

Tilaa myClub